Thursday, November 17, 2011

jenis-jenis kecelaruan personaliti

kali ni post aku psiko skit.. wahahaah... bkn apa.. tuk korg tgk diri korang tu.. kot2.. jd cam ni ker kan.. tp aku rasa macam aku ni gila jer.. haha.. gurau jer.. aku ni gila2... ha.. bukan sakit mental !! hhihhi.. apa pun.. aku rasa setiap insan yang di cipta pasti punya personaliti tersendiri.. mahupun dia sendiri yang mewujud kan personaliti yang tidak sepatut nya wujud. seumpamanya.. berdendam.. dengan dendam.. contoh nya seorang yang budiman mahupun tidak pernah melakukan kesalahan yang terang lah kn.. x pun.. innocent jer kita tgk org tu kn.. tp sapa tahu.. dia punya banyak personaliti..

sebab tu korang jangan berdendam.. haa.. huaarrgghh.. malas nk taip dah.. korang bacalah sendiri.. kat bawah nih.. renung2 kan.. dan tengok diri sendiri.. hahaa

• ANTISOSIAL
- Tidak mengikut norma sosial dan selalu melakukan perkara yang menyalahi undang2
- Suka menipu, memutarbelitkan fakta, dan berbohong utk kpentingan diri sendiri
- Melakukan hal-hal yang tidak di rancang sebelumnya
- Sering marah agresif dan berkelahi
- Tidak mementingkan keselamatan org lain
- Tidak bertanggung jawab

• Avoidant (mengelak)
- Seringkali mengelak tugas yg di berikan kerna tkut di kritik
- Tdk ska bergaul kerna takut d malukan
- Selalu ada perasaan tdk mmpu dan rendah diri
- Tidak mahu ambil risiko dan mmbuat aktiviti baru kerna tkut gagal dan d pandang rendah
- Sukar utk mmbuat kputusan
Borderline
Selalu berusaha utk menghilangkan perasaan d tinggal kn terdapat gangguan identiti
• sering meluah kn ancaman mmbunuh diri
• merasakan kehidupannya kosong dan sukar menangani perasaan marah


Diagnosa
- Hanya d lakukan apabila personality itu mengganggu fungsi sosial ataupu pkerjaan invididu itu
- Setiap individu akan mmpunyai personality tertentu dan biasanya personality ini mempunyai campuran dgn pelbagai personality lain. Misalnya, seseorang itu boleh bersifat obsessif sekaligus mereka juga suka mengelak daripada tugas atau bersikap syak wasangka

• Histrionic
- Selalu ign kn perhatian
- Emosi yg sering berubah-ubah dlm wktu jangka masa yg pndek
- Menggunakan pnampilan fizikal utk mnarik phatian org lain
- Suka mmperbesarkn hal2 yg remeh
- Mudah d pengaruhi oleh kata2 @ pndapat org lain

Nasistik
- Suka membanggakan dri sndiri
- Selalu berfikir kn kejayaan, khayalan, kecantikan, dan kekuasaan
- Percaya bhw dri nya unik dan tergolong dlm masyarakat klas atasan
- Amat suka kn pujian lebih2..
- Suka mengambil ksempatan terhadap org lain
- Kurang empati ( daya memahami perasaan org lain/ emosi)
- Suka cemburu ataupun dengki dgn kejayaan org lain
- Perasaan bongkak dan suka memandang rendah ats org lain
Obsessif- kompulsif
- Ingin kn ksempurnaan dalam segala hal sehingga menyusahkan org lain
- Pengabdian yg berlebihan pda tugas2 nya
- Sgt snsitif dan tudak suka bertolak ansur dgn hal2 yg berkaitan moral dan nilai2 sosiobudaya
- Tidak yakin dgn kmampuan org lain
- Bersikap degil dn tidak mahu mndengar pndpt org lain
Paranoid
- Selalu syak wasangka
- Sangat snsitif dengan kritikan dan sering bertindak agresif
- Selalu berfikiran buruk terhadap org lain
- Tidak mnyenangi hubungan sosial yang rapat
- Lebih menyukai kegiatan yg bersendirian
Psikoterapi
- Meliputi memberi sokongan moral dan melahirkan kepercayaan antara kakitangan dengan pesakit
- Psikoterapi secara berkelompok di bagunkan bagi menimbulkan kesedaran individu tentang ksean tingkah lakunya pada orang lain dengan harapan pesakit akan dpt menukarka pola tingkah lakunya. Terdapat juga program serta terapi lain seprti behavour therapy @ cognitive behavior yg boleh d gunakan untuk mengubah pola tingkah laku dan berfikir secara individu itu.
Schizotypal
- Kepercayaaan kpd hal2 karut, khayalan atau kuasa2 ghaib yg menyimpang.
- Pemikiran dan pndapat yg kurang jelas dan ganjil
- Sering kali sikap syak wasangka
- Pnampilan gnjil dan tidak sesuai dengan keadaan
- Kurang bergaul.

No comments:

Post a Comment